Regulamin Rady Rodziców

Zespołu Przedszkolno – Szkolnego w Komornikach

Rozdział I – Postanowienia ogólne

§1

1. Niniejszy regulamin działalności Rady Rodziców zostaje ustalony na podstawie: 

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r., poz. 1082) art.83

Rozdział II – Zakres i przedmiot działania

§2

  1. Rada Rodziców jest społecznym organem reprezentującym wszystkich rodziców uczniów szkoły.
  2. Rada Rodziców współpracuje z Dyrektorem szkoły, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim.

Rozdział III – Szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców

§3

  1. Wybory do Rady Rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
  2. Termin pierwszego zebrania rodziców w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły nie później niż 15. IX.
  3. W wyborach do Rady Rodziców jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic.
  4. Do czasu wybrania przewodniczącego obrad, zebraniu przewodniczy dyrektor szkoły.
  5. Spośród zgromadzonych na zebraniu rodziców wybiera się w trybie głosowania jawnego przewodniczącego obrad oraz sekretarza. Obrady może poprowadzić ustępujący przewodniczący, jeśli wyrazi taką wolę.
  6. Przewodniczący obrad przyjmuje kandydatury do Rady Rodziców.
  7. Zgłoszenia kandydatów do Rady Rodziców mogą dokonać jedynie rodzice, którzy przybyli na zebranie. 
  8. Kandydat do Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
  9. W głosowaniu bierze udział tylko jeden rodzic danego ucznia.
  10. Rada Rodziców składa się z siedmiu osób.
  11. Wybory do Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu tajnym.
  12. Przewodniczący obrad powołuje komisję skrutacyjną 
  13. Członkowie komisji skrutacyjnej nie mogą kandydować do Rady Rodziców.
  14. Zadania komisji skrutacyjnej
  15. przygotowanie kart do głosowania,
  16. przeprowadzenie głosowania,
  17. policzenie głosów i przekazanie wyników głosowania przewodniczącemu.
  18. Przewodniczący ogłasza wynik wyborów.
  19. Za wybranych do Rady Rodziców uważa się siedmiu kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
  20. W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, przeprowadza się kolejną turę głosowania.
  21. Z przeprowadzonych wyborów komisja skrutacyjna sporządza protokół. 
  22. W uzasadnionych wypadkach obrady Rady Rodziców mogą odbywać się w formie zdalnej.

§4

1. Rada Rodziców na pierwszym zebraniu wybiera:

  1. przewodniczącego,
  2. sekretarza, 
  3. skarbnika,
  4. komisję rewizyjną.
  5. Wybory przeprowadza się oddzielnie dla każdej funkcji w głosowaniu jawnym, poprzez podniesienie ręki.
  6. Wybory na przewodniczącego RR przeprowadza Dyrektor Szkoły.
  7. Po wyborze przewodniczącego Rady Rodziców prowadzi on  dalej wybory:
  8. przyjmuje zgłoszenia kandydatur,
  9. przeprowadza  jawne głosowanie,
  10. liczy głosy i podaje  wynik głosowania.
  11. Zgłoszenia kandydatów mogą dokonać jedynie członkowie Rady Rodziców, którzy przybyli na zebranie.
  12. Kandydaci na sekretarza i skarbnika Rady Rodziców musza wyrazić zgodę na kandydowanie.
  13. Wybory sekretarza i skarbnika Rady Rodziców odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez członków Rady Rodziców.
  14. Za wybranego sekretarza i skarbnika Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
  15. W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze sekretarza i skarbnika Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.

§5

  1. Komisja rewizyjna Rady Rodziców składa się z trzech osób.
  2. Wybory komisji rewizyjnej Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
  3. W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
  4. Zadania przewodniczącego podczas wyborów komisji rewizyjnej Rady Rodziców:
  5. przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
  6. przeprowadzenie głosowania,
  7. policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
  8. Zgłoszenia kandydatów do komisji rewizyjnej Rady Rodziców mogą dokonać jedynie członkowie Rady Rodziców, którzy przybyli na zebranie. 
  9. Kandydaci do komisji rewizyjnej Rady Rodziców musza wyrazić zgodę na kandydowanie.
  10. Wybory do komisji rewizyjnej Rady Rodziców odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez członków Rady Rodziców, przy czym liczba kandydatów  nie może być mniejsza niż trzech.
  11. Za wybranych do komisji rewizyjnej Rady Rodziców uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
  12. W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze  do komisji rewizyjnej Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
  13. Członkowie komisji rewizyjnej Rady Rodziców wybierają spośród siebie przewodniczącego.

§6

1. Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok szkolny.

Rozdział IV – Zadania i kompetencje Rady Rodziców

§7

1. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.

§8

  1. Rada Rodziców uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną  program wychowawczy szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowany przez nauczycieli
  2. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczego, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
  3. Jeżeli zaistnieje taka potrzeba Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki.
  4. Rada Rodziców opiniuje projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły. 
  5. Rada Rodziców opiniuje podjęcie w szkole działalności stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzenie  i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.

§9

  1. Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego.
  2. Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.
  3. Nieprzedstawienie opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania. 

§10

1. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki. 

§11

1. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej szkoły. 

Rozdział V – Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców

§12

  1. Fundusze Rady Rodziców pochodzą z dobrowolnych składek rodziców.
  2. Rada Rodziców może podejmować działania na rzecz pozyskania funduszy z innych źródeł.

§13

1. Fundusze Rady Rodziców mogą być przeznaczone na:

  1. poprawę bazy materialnej szkoły,
  2. wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły,
  3. wycieczki szkolne,
  4. imprezy szkolne,
  5. nagrody,
  6. pokrywanie innych uzasadnionych wydatków na rzecz uczniów,
  7. pokrywanie innych uzasadnionych wydatków związanych ze szkołą.

2. Do dysponowania środkami finansowymi Rady Rodziców upoważnieni są:

  1. przewodniczący, 
  2. sekretarz.
  3. Wysokość podejmowanych środków finansowych oraz ich przeznaczenie określa Rada Rodziców.
  4. O przyznanie środków finansowych z funduszu Rady Rodziców mogą starać się:

 a) Dyrektor Szkoły, 

b) Samorząd Uczniowski.

§14

  1. Gospodarka finansowa Rady Rodziców opiera się na zatwierdzonym przez Radę Rodziców planie finansowym wydatków.
  2. Plan stanowi prognozowany preliminarz wydatków.
  3. Wydatki realne weryfikowane są na bieżąco w zależności od wysokości funduszu Rady Rodziców i bieżących potrzeb.

§15

1. Na ostatnim zebraniu ogólnym rodziców w danym roku szkolnym skarbnik Rady Rodziców przedstawia sprawozdanie wydatkowania funduszy Rady Rodziców.

Rozdział VI – Ogólne zasady działania Rady Rodziców

§16

  1. W zebraniach Rady Rodziców mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Rodziców.
  2. Osoby zaproszone uczestniczą w tej części zebrania Rady Rodziców, która dotyczy ich zakresu spraw.
  3. Osoby zaproszone, nie będące członkami Rady Rodziców, nie biorą udziału w głosowaniach.

Rozdział VII – Szczegółowe zasady działania Rady Rodziców

§17

1. Zadania przewodniczącego Rady Rodziców:

  1. reprezentowanie Rady Rodziców na zewnątrz,
  2. kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców, w tym działalnością finansowo gospodarczą, 
  3. przygotowanie zebrania Rady Rodziców, które polega w szczególności na opracowaniu projektu porządku zebrania oraz zawiadomieniu członków Rady Rodziców o terminie zebrania – z uwzględnieniem daty i godziny rozpoczęcia oraz o miejscu i proponowanym porządku zebrania,
  4. prowadzenie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium,
  5. opracowanie projektu planu działalności Rady Rodziców wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,
  6. przekazywanie dyrektorowi szkoły oraz innym organom szkoły, organowi prowadzącemu szkołę lub organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny nad szkołą opinii i wniosków wypracowanych przez Radę Rodziców,
  7. podpisywanie uchwał Rady Rodziców,
  8. monitorowanie stopnia realizacji podjętych uchwał przez Radę Rodziców,
  9. informowanie Rady Rodziców o stopniu realizacji podjętych uchwał,
  10. podpisywanie protokołów z zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium. 

2. Zadania sekretarza Rady Rodziców:

  1. zapewnienie właściwej organizacji pracy Rady Rodziców,
  2. opracowanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców,
  3. organizacyjne przygotowanie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium,
  4. protokołowanie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium,
  5. prowadzenie korespondencji i dokumentacji Rady Rodziców oraz Prezydium.

3. Zadania skarbnika Rady Rodziców:

a) prowadzenie działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców,  4. Zadania komisji rewizyjnej Rady Rodziców:

  1. kontrolowanie realizacji uchwał Rady Rodziców,
  2. kontrolowanie gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady Rodziców
  3. składanie rocznych sprawozdań ze swych prac wraz z wnioskami pokontrolnymi.

5. Zadania Prezydium Rady Rodziców:

  1. bieżące kierowanie pracą Rady Rodziców w okresie między zebraniami,
  2. odbywanie zebrań w miarę potrzeb
  3. zatwierdzanie planu działalności Rady Rodziców wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,
  4. zatwierdzanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców,
  5. decydowanie o działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców,
  6. składanie okresowych sprawozdań z działalności na ogólnym zebraniu rodziców.

§18

Prawa i obowiązki członka Rady Rodziców:

1. Członek Rady Rodziców ma prawo do:

  1. czynnego udziału w zebraniach Rady Rodziców,
  2. składania wniosków i projektów uchwał,
  3. udziału w pracach w stałych lub doraźnych komisjach powołanych przez Radę Rodziców.

2. Członek Rady Rodziców zobowiązany jest do:

  1. czynnego uczestnictwa w zebraniach Rady Rodziców i jej komisjach, do których został powołany,
  2. nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Rodziców, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły,
  3. realizacji i przestrzegania uchwał i postanowień Rady Rodziców.
  4. W szczególnych przypadkach losowych członek Rady Rodziców może być zwolniony z udziału w zebraniu, za zgodą przewodniczącego.
  5. Nieobecny członek Rady Rodziców na zebraniu, zobowiązany jest do zaznajomienia się z protokołem i uchwałami przyjętymi na zebraniu.

Rozdział VIII – Tryb podejmowania uchwał

§19

  1. Wnioski Rady Rodziców przyjmowane są w drodze uchwał.
  2. Uchwały Rady Rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów.
  3. Quorum wymagane dla podjęcia uchwał przez Radę Rodziców wynosi:
  4. w pierwszym terminie zebrania, co najmniej 50% członków Rady Rodziców,
  5. w drugim terminie zebrania, co najmniej 30% członków Rady Rodziców.
  6. Jeżeli pełny skład Rady Rodziców stanowi liczbę nieparzystą, quorum w pierwszym

terminie zebrania oznacza obecność członków przynajmniej równą pierwszej liczbie całkowitej po 1/2 pełnego składu. 

  • Przez zwykłą większość głosów należy rozumieć taką liczbę głosów „za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów „przeciw”. Pomija się głosy „wstrzymujące się”.

§20

  1. Uchwały Rady Rodziców podejmowane są w głosowaniu jawnym.
  2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący Rady Rodziców. 
  3. W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
  4. W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos przewodniczącego. 

§21

Jeżeli uchwały i inne decyzje Rady Rodziców są sprzeczne z obowiązującym prawem, Dyrektor Szkoły zawiesza ich wykonanie.

Rozdział IX – Dokumentowanie zebrań

§22

1. Z zebrania Rady Rodziców sporządza się protokół oraz listę obecności.

§23

  1. Członkowie Rady Rodziców dokumentują swój udział na zebraniu podpisem na liście obecności.
  2. Listę obecności podpisuje przewodniczący Rady Rodziców i protokolant.
  3. Protokolantem zebrania jest sekretarz Rady Rodziców.
  4. Protokół z zebrania Rady Rodziców powinien zawierać:
  5. numer i datę zebrania,
  6. numery podjętych uchwał,
  7. stwierdzenie prawomocności posiedzenia, tzw. quorum,
  8. wykaz osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym (jeżeli takie w zebraniu uczestniczyły),
  9. zatwierdzony porządek zebrania,
  10. stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
  11. przebieg zebrania (streszczenie wystąpień i dyskusji),
  12. treść zgłoszonych wniosków,
  13. podjęte uchwały i wnioski,
  14. podpisy przewodniczącego i protokolanta.

§24

  1. Protokoły z zebrań Rady Rodziców numerowane są w ramach roku szkolnego.
  2. Zebrania Rady Rodziców numeruje się cyframi arabskimi, a uchwały cyframi rzymskimi.
  3. Treść uchwał Rady Rodziców wpisuje się w całości do księgi protokołów.
  4. Prawo wglądu do protokołów zebrań Rady Rodziców mają upoważnieni pracownicy organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą i organu prowadzącego.
  5.  

Rozdział XI – Postanowienia końcowe

§25

1. Rada Rodziców używa pieczątki podłużnej.

§26

Regulamin został uchwalony przez Rady Rodziców w dniu 09.09.2020 r. i wchodzi  w życie 7 dni od daty uchwalenia.