Regulamin Rady Rodziców
Zespołu Przedszkolno – Szkolnego w Komornikach
Rozdział I – Postanowienia ogólne
§1
1. Niniejszy regulamin działalności Rady Rodziców zostaje ustalony na podstawie:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r., poz. 1082) art.83
Rozdział II – Zakres i przedmiot działania
§2
- Rada Rodziców jest społecznym organem reprezentującym wszystkich rodziców uczniów szkoły.
- Rada Rodziców współpracuje z Dyrektorem szkoły, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim.
Rozdział III – Szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców
§3
- Wybory do Rady Rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Termin pierwszego zebrania rodziców w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły nie później niż 15. IX.
- W wyborach do Rady Rodziców jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic.
- Do czasu wybrania przewodniczącego obrad, zebraniu przewodniczy dyrektor szkoły.
- Spośród zgromadzonych na zebraniu rodziców wybiera się w trybie głosowania jawnego przewodniczącego obrad oraz sekretarza. Obrady może poprowadzić ustępujący przewodniczący, jeśli wyrazi taką wolę.
- Przewodniczący obrad przyjmuje kandydatury do Rady Rodziców.
- Zgłoszenia kandydatów do Rady Rodziców mogą dokonać jedynie rodzice, którzy przybyli na zebranie.
- Kandydat do Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
- W głosowaniu bierze udział tylko jeden rodzic danego ucznia.
- Rada Rodziców składa się z siedmiu osób.
- Wybory do Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu tajnym.
- Przewodniczący obrad powołuje komisję skrutacyjną
- Członkowie komisji skrutacyjnej nie mogą kandydować do Rady Rodziców.
- Zadania komisji skrutacyjnej
- przygotowanie kart do głosowania,
- przeprowadzenie głosowania,
- policzenie głosów i przekazanie wyników głosowania przewodniczącemu.
- Przewodniczący ogłasza wynik wyborów.
- Za wybranych do Rady Rodziców uważa się siedmiu kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
- W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, przeprowadza się kolejną turę głosowania.
- Z przeprowadzonych wyborów komisja skrutacyjna sporządza protokół.
- W uzasadnionych wypadkach obrady Rady Rodziców mogą odbywać się w formie zdalnej.
§4
1. Rada Rodziców na pierwszym zebraniu wybiera:
- przewodniczącego,
- sekretarza,
- skarbnika,
- komisję rewizyjną.
- Wybory przeprowadza się oddzielnie dla każdej funkcji w głosowaniu jawnym, poprzez podniesienie ręki.
- Wybory na przewodniczącego RR przeprowadza Dyrektor Szkoły.
- Po wyborze przewodniczącego Rady Rodziców prowadzi on dalej wybory:
- przyjmuje zgłoszenia kandydatur,
- przeprowadza jawne głosowanie,
- liczy głosy i podaje wynik głosowania.
- Zgłoszenia kandydatów mogą dokonać jedynie członkowie Rady Rodziców, którzy przybyli na zebranie.
- Kandydaci na sekretarza i skarbnika Rady Rodziców musza wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Wybory sekretarza i skarbnika Rady Rodziców odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez członków Rady Rodziców.
- Za wybranego sekretarza i skarbnika Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
- W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze sekretarza i skarbnika Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
§5
- Komisja rewizyjna Rady Rodziców składa się z trzech osób.
- Wybory komisji rewizyjnej Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
- Zadania przewodniczącego podczas wyborów komisji rewizyjnej Rady Rodziców:
- przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
- przeprowadzenie głosowania,
- policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
- Zgłoszenia kandydatów do komisji rewizyjnej Rady Rodziców mogą dokonać jedynie członkowie Rady Rodziców, którzy przybyli na zebranie.
- Kandydaci do komisji rewizyjnej Rady Rodziców musza wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Wybory do komisji rewizyjnej Rady Rodziców odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez członków Rady Rodziców, przy czym liczba kandydatów nie może być mniejsza niż trzech.
- Za wybranych do komisji rewizyjnej Rady Rodziców uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
- W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze do komisji rewizyjnej Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
- Członkowie komisji rewizyjnej Rady Rodziców wybierają spośród siebie przewodniczącego.
§6
1. Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok szkolny.
Rozdział IV – Zadania i kompetencje Rady Rodziców
§7
1. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
§8
- Rada Rodziców uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną program wychowawczy szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowany przez nauczycieli
- Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczego, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
- Jeżeli zaistnieje taka potrzeba Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki.
- Rada Rodziców opiniuje projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
- Rada Rodziców opiniuje podjęcie w szkole działalności stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
§9
- Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego.
- Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.
- Nieprzedstawienie opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania.
§10
1. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki.
§11
1. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej szkoły.
Rozdział V – Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców
§12
- Fundusze Rady Rodziców pochodzą z dobrowolnych składek rodziców.
- Rada Rodziców może podejmować działania na rzecz pozyskania funduszy z innych źródeł.
§13
1. Fundusze Rady Rodziców mogą być przeznaczone na:
- poprawę bazy materialnej szkoły,
- wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły,
- wycieczki szkolne,
- imprezy szkolne,
- nagrody,
- pokrywanie innych uzasadnionych wydatków na rzecz uczniów,
- pokrywanie innych uzasadnionych wydatków związanych ze szkołą.
2. Do dysponowania środkami finansowymi Rady Rodziców upoważnieni są:
- przewodniczący,
- sekretarz.
- Wysokość podejmowanych środków finansowych oraz ich przeznaczenie określa Rada Rodziców.
- O przyznanie środków finansowych z funduszu Rady Rodziców mogą starać się:
a) Dyrektor Szkoły,
b) Samorząd Uczniowski.
§14
- Gospodarka finansowa Rady Rodziców opiera się na zatwierdzonym przez Radę Rodziców planie finansowym wydatków.
- Plan stanowi prognozowany preliminarz wydatków.
- Wydatki realne weryfikowane są na bieżąco w zależności od wysokości funduszu Rady Rodziców i bieżących potrzeb.
§15
1. Na ostatnim zebraniu ogólnym rodziców w danym roku szkolnym skarbnik Rady Rodziców przedstawia sprawozdanie wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
Rozdział VI – Ogólne zasady działania Rady Rodziców
§16
- W zebraniach Rady Rodziców mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Rodziców.
- Osoby zaproszone uczestniczą w tej części zebrania Rady Rodziców, która dotyczy ich zakresu spraw.
- Osoby zaproszone, nie będące członkami Rady Rodziców, nie biorą udziału w głosowaniach.
Rozdział VII – Szczegółowe zasady działania Rady Rodziców
§17
1. Zadania przewodniczącego Rady Rodziców:
- reprezentowanie Rady Rodziców na zewnątrz,
- kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców, w tym działalnością finansowo gospodarczą,
- przygotowanie zebrania Rady Rodziców, które polega w szczególności na opracowaniu projektu porządku zebrania oraz zawiadomieniu członków Rady Rodziców o terminie zebrania – z uwzględnieniem daty i godziny rozpoczęcia oraz o miejscu i proponowanym porządku zebrania,
- prowadzenie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium,
- opracowanie projektu planu działalności Rady Rodziców wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,
- przekazywanie dyrektorowi szkoły oraz innym organom szkoły, organowi prowadzącemu szkołę lub organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny nad szkołą opinii i wniosków wypracowanych przez Radę Rodziców,
- podpisywanie uchwał Rady Rodziców,
- monitorowanie stopnia realizacji podjętych uchwał przez Radę Rodziców,
- informowanie Rady Rodziców o stopniu realizacji podjętych uchwał,
- podpisywanie protokołów z zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium.
2. Zadania sekretarza Rady Rodziców:
- zapewnienie właściwej organizacji pracy Rady Rodziców,
- opracowanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców,
- organizacyjne przygotowanie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium,
- protokołowanie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium,
- prowadzenie korespondencji i dokumentacji Rady Rodziców oraz Prezydium.
3. Zadania skarbnika Rady Rodziców:
a) prowadzenie działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców, 4. Zadania komisji rewizyjnej Rady Rodziców:
- kontrolowanie realizacji uchwał Rady Rodziców,
- kontrolowanie gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady Rodziców
- składanie rocznych sprawozdań ze swych prac wraz z wnioskami pokontrolnymi.
5. Zadania Prezydium Rady Rodziców:
- bieżące kierowanie pracą Rady Rodziców w okresie między zebraniami,
- odbywanie zebrań w miarę potrzeb
- zatwierdzanie planu działalności Rady Rodziców wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,
- zatwierdzanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców,
- decydowanie o działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców,
- składanie okresowych sprawozdań z działalności na ogólnym zebraniu rodziców.
§18
Prawa i obowiązki członka Rady Rodziców:
1. Członek Rady Rodziców ma prawo do:
- czynnego udziału w zebraniach Rady Rodziców,
- składania wniosków i projektów uchwał,
- udziału w pracach w stałych lub doraźnych komisjach powołanych przez Radę Rodziców.
2. Członek Rady Rodziców zobowiązany jest do:
- czynnego uczestnictwa w zebraniach Rady Rodziców i jej komisjach, do których został powołany,
- nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Rodziców, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- realizacji i przestrzegania uchwał i postanowień Rady Rodziców.
- W szczególnych przypadkach losowych członek Rady Rodziców może być zwolniony z udziału w zebraniu, za zgodą przewodniczącego.
- Nieobecny członek Rady Rodziców na zebraniu, zobowiązany jest do zaznajomienia się z protokołem i uchwałami przyjętymi na zebraniu.
Rozdział VIII – Tryb podejmowania uchwał
§19
- Wnioski Rady Rodziców przyjmowane są w drodze uchwał.
- Uchwały Rady Rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów.
- Quorum wymagane dla podjęcia uchwał przez Radę Rodziców wynosi:
- w pierwszym terminie zebrania, co najmniej 50% członków Rady Rodziców,
- w drugim terminie zebrania, co najmniej 30% członków Rady Rodziców.
- Jeżeli pełny skład Rady Rodziców stanowi liczbę nieparzystą, quorum w pierwszym
terminie zebrania oznacza obecność członków przynajmniej równą pierwszej liczbie całkowitej po 1/2 pełnego składu.
- Przez zwykłą większość głosów należy rozumieć taką liczbę głosów „za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów „przeciw”. Pomija się głosy „wstrzymujące się”.
§20
- Uchwały Rady Rodziców podejmowane są w głosowaniu jawnym.
- Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący Rady Rodziców.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
- W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos przewodniczącego.
§21
Jeżeli uchwały i inne decyzje Rady Rodziców są sprzeczne z obowiązującym prawem, Dyrektor Szkoły zawiesza ich wykonanie.
Rozdział IX – Dokumentowanie zebrań
§22
1. Z zebrania Rady Rodziców sporządza się protokół oraz listę obecności.
§23
- Członkowie Rady Rodziców dokumentują swój udział na zebraniu podpisem na liście obecności.
- Listę obecności podpisuje przewodniczący Rady Rodziców i protokolant.
- Protokolantem zebrania jest sekretarz Rady Rodziców.
- Protokół z zebrania Rady Rodziców powinien zawierać:
- numer i datę zebrania,
- numery podjętych uchwał,
- stwierdzenie prawomocności posiedzenia, tzw. quorum,
- wykaz osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym (jeżeli takie w zebraniu uczestniczyły),
- zatwierdzony porządek zebrania,
- stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
- przebieg zebrania (streszczenie wystąpień i dyskusji),
- treść zgłoszonych wniosków,
- podjęte uchwały i wnioski,
- podpisy przewodniczącego i protokolanta.
§24
- Protokoły z zebrań Rady Rodziców numerowane są w ramach roku szkolnego.
- Zebrania Rady Rodziców numeruje się cyframi arabskimi, a uchwały cyframi rzymskimi.
- Treść uchwał Rady Rodziców wpisuje się w całości do księgi protokołów.
- Prawo wglądu do protokołów zebrań Rady Rodziców mają upoważnieni pracownicy organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą i organu prowadzącego.
Rozdział XI – Postanowienia końcowe
§25
1. Rada Rodziców używa pieczątki podłużnej.
§26
Regulamin został uchwalony przez Rady Rodziców w dniu 09.09.2020 r. i wchodzi w życie 7 dni od daty uchwalenia.